Interviu: Oana Heller / Lansare de carte: La inceput a fost minciuna

      ÃŽn acest număr stăm de vorbă cu Oana Heller, autoarea cărÅ£ii La început a fost minciuna, roman psihologic în care subiectul principal este manipularea.


        Bună, Oana. Te rog să ne spui câteva lucruri despre tine pentru ca oamenii să te cunoască mai bine, să cunoască persoana care stă în spatele acestui roman.



         Salut. Păi am 21, pardon, 22 de ani abia împliniÈ›i È™i de când am fost grădiniÈ›a am vrut să mă fac pictor. Am studiat artele plastice în liceu È™i în facultate, scriind în acelaÈ™i timp la acest roman È™i la un moment dat mi-am dat seama că pictura nu mai este prioritară pentru mine È™i că scrisul este È™i a fost de fapt mereu cel mai important.
      Nu mă consider o scriitoare ci mai degrabă o grafomană. Pe lângă asta, sunt destul de pasionată de handmade. Nu fac portmonee sau bijuretii ci tot felul de alte chestii aflate la limita obsesiei: îmi place să mă ocup eu personal de tot ce È›ine de creaÈ›iile mele. Când pictez îmi place să îmi prepar È™i să îmi întind eu singură pânza. ÃŽntr-o perioadă mi-am preparat singură culorile din pigmenÈ›i. Când am publicat am ales o editură care să îmi ofere libertate de 100 % în a mă ocupa de imagea cărÈ›ii, de afiÈ™e, copertă, semne de carte. Eram în stare să merg la tipografie să îmi scot eu cartea din tipar dar nu era voie. 


       CreaÈ›iile mele sunt copiii mei. Eu le cunosc cel mai bine È™i eu le È™tiu cel mai bine interesele aÈ™a că voi alege mereu să mă ocup eu de cât mai mult posibil din marketingul, distribuÈ›ia È™i prezentarea lor. Pe lângă asta, îmi place ideea de a face totul eu, cu mâinile mele.






       Mai ai ÅŸi alte cărÅ£i scrise sau romanul La început a fost minciuna marcheaza debutul tău în această lume frumoasă a literaturii?







Coperta cartii


      La început a fost minciuna este romanul meu de debut. El face parte touÈ™i dintr-un proiect transmedia complex. Acest proiect cuprinde o serie de romane scrise de doi autori distincÈ›i, romane care împart acelaÈ™i univers literar. PoveÈ™tile romanelor sunt de sine stătătoare dar când sunt puse în acelaÈ™i plan se relevă o imagine de ansamblu ca în cazul unui puzzle. 


Legătura dintre romanele mele È™i cele scrise de Maria Heller este subliniată È™i pecetluită de benzile noastre desenate – realizate tot de noi – È™i care prezintă personajele din romane interacÈ›ionând într-o mai mare măsură decât în paginile cărÈ›ilor.





      Te-a mai ajutat cineva la scrierea romanului sau l-ai scris singură?





      L-am scris pretty much singură. De la È™aiÈ™pe ani lucrez la el, tot scriind È™i rescriind, aÈ™a că la un moment dat a ajuns să mă obosească foarte mult primul capitol al romanului – pe care cred că l-am rescris de cinci ori în acest timp. Mari bucăți din acest prim capitol au fost rescrise ulterior de Maria Heller care a fost alături de mine în toÈ›i aceÈ™ti ani. Ea È™tia la fel de bine ca mine ce trebuia să se întâmple în acele subcapitole È™i în plus nu își pierduse încă răbdarea cu ele, aÈ™a că i-am dat ei voie să le scrie. Pe lângă asta, multe scene au fost imaginate È™i compuse de mine împreună cu Maria – avem obiceiul de a ne interpreta personajele È™i astfel am construit majoritatea dialogurilor, eu jucând rolul unui personaj de-al meu È™i Maria pe al altuia. Maria îmi cunoaÈ™te personajele la fel de bine ca È™i mine È™i îi poate interpreta pe majoritatea È™i e capabilă să gândească È™i să se exprime ca ei, să se pună în pielea lor – ea e un fel de părinte adorptiv al personajelor mele, chiar dacă eu le-am creat, Maria i-a ajutat să se dezvolte.


Chiar acum îmi plătesc „datoria” față de Maria È™i îi fac È™i eu exact acelaÈ™i favor, rescriindu-i câteva subcapitole pentru care ea nu mai are energie.


Oana & Maria Heller






       De unde Å£i-a venit ideea acÅ£iunii si numele romanului? 





        Numele romanului a fost inspirat de cartea de istoria artei "La început a fost scandalul" iar ideea romanului mi-a venit la treisprezece ani când mă uitam la anime. Cu toate astea, nu aÈ™ fi putut scrie romanul ăsta la treiÈ™pe ani. ÃŽntre timp, peste ani, cum am înaintat în vârstă È™i am început să am o altă viziune asupra lumii, s-au „maturizat” subiectele dezbătute în roman È™i le-am adus la forma prezentă. Cu toate astea eu È™i Maria nu ne creem romanele aÈ™a – acÈ›iunea e aproape irelevantă pentru noi, fiindcă personajul este punctul central, nucleul întregii lumi literare È™i cel mai important pilon din construcÈ›ia romanului. AcÈ›iunea este creată de către personajele pe care noi le urmăm pe drumul pe care ele ne trag; practic personajele își făuresc singure universul, ele împing poveastea È™i o dezvoltă într-o direcÈ›ie sau asta. 





       Povestea romanului este reală sau fictivă?





       Povestea romanului poate fi foarte reală. Eu am încercat să păstrez totul cât de realist am putut. Chiar cunosc poveÈ™ti reale È™i cazuri foarte foarte asemănătoare poveÈ™tii din roman.





       Cât timp ai scris la roman? Cât de mulÅ£umită te declari de această muncă a ta? 


  


       Dacă nu aÈ™ fi fost mulÈ›umită nu l-aÈ™ fi publicat. Am început să scriu la acest roman când eram încă un copil, pe la 13-14 ani. Èšin minte că în primele mele schiÈ›e de roman Thomas era mai mare cu un an sau doi decât mine È™i mi se părea aÈ™a de cool să ai È™aptesprezece ani È™i să fii rebel, să fumezi È™i să bei bere. ÃŽn liceu am scris foarte mult, cam cinci variante de roman cu exact aceleaÈ™i persoanje È™i pretty much aceeaÈ™i acÈ›iune. ÃŽn 2008 am început să lucrez serios la roman, în momentul în care am întâlnit-o pe Maria, care mi-a fost alături de la început È™i m-a ajutat cu toate problemele È™i dilemele pe care le aveam în legătură cu personajele. Varianta actuală a romanului am scris-o cam într-un an de zile, între decembrie 2012 È™i decembrie 2013. Deci să scriu romanul, în forma s-a actuală mi-a luat un an, dar lucrez la aceste idei È™i cunosc aceste personaje de mai bine de È™ase ani. Sunt foarte mulÈ›umită de produsul final. Sunt puÈ›in frustrată că s-au strecurat greÈ™eli de scriere în cartea tipărită, însă din punctul de vedere al muncii mele nici că puteam fi mai mulÈ›umită.





       Cum a fost la lansarea de carte ÅŸi când a avut loc? 







Oana Heller - Lansarea cartii


        Prima lansare de carte, cea din Cluj a avut loc în data de 19 iunie, cu două zile înainte să fac 22 de ani È™i cu 4 zile înainte de examenul de licență. A fost ok. Am avut emoÈ›ii È™i m-am bâlbâit ca o copilă deÈ™i în sală au fost majoritar prieteni, cunoscuÈ›i È™i familie. A fost o lansare micuță È™i intimă. Maria Heller a făcut prăjitură de casă È™i a servit-o oamenilor. Am umplut pereÈ›ii sălii de desene cu personajele noastre strânse de-a lungul anilor È™i am pus pe mese vechile mele caiete în care scriam în liceu la acest roman. 





        Ce proiecte de viitor mai ai în plan?  






         Momentan lucrez la coperta, afiÈ™ul È™i semnele de carte pentru romanul „FaÈ›a în palme” de Maria Heller pe care încercăm să îl finanțăm È™i publicăm prin platforma CreÈ™tem Idei. Din moment ce Maria s-a ocupat de tot ce È›ine de imaginea È™i de promovarea romanului meu, de FaÈ›a în palme mă ocup eu. 


       Pe lângă asta m-am apucat încet-încet de partea a doua din La început a fost minciuna È™i împreună cu Maria lucrez la o bandă desenată care să unească ca o punte FaÈ›a în palme de La început a fost minciuna È™i să facă clară conexiunea dintre cele două romane care împart acelaÈ™i univers literar.





       De unde pot cumpăra oamenii cartea ÅŸi cum pot intra în contact cu tine? 







       Pe pagina de facebook a romanului am postat aceste informaÈ›ii È™i lista librăriilor în care se găseÈ™te cartea – asta pentru că se găseÈ™te doar într-o seamă de librării din È›ară, din unele oraÈ™e. Cel mai sigur se poate găsi la mine. ÃŽmi daÈ›i un email la oana.heller@gmail.com trimițându-mi datele de contact (nume, prenume, adresă completă, cod poÈ™tal) È™i vi-l trimit prin poÈ™tă. 


       Eu pot fi contactată la aceeaÈ™i adresă de email sau pe facebook. Please don’t stalk, I spook easily. 





       Un mesaj de final pentru cei care ne citesc.






       ContinuaÈ›i să citiÈ›i revista. Băiatul ăsta face treburi miÈ™to.



Niciun comentariu:

Fara insulte, jigniri sau amenintari! Orice mesaj care nu se supune regulamentului va fi sters.

Un produs Blogger.