Abuzul emoțional asupra copiilor, încă folosit ca un instrument “educațional” în școlile românești.




Abuzul
emoțional asupra copiilor, încă folosit ca un instrument
“educațional” în școlile românești.


Ce spune psihologul despre acest fenomen?





            Abuzul
emoțional asupra copiilor are o pondere mai mare în mediul educațional decât în
alte medii și reprezintă un comportament intenționat ce se manifestă prin orice
conduită care intimidează, înjosește, pedepsește, umilește, devalorizează,
supune sau controlează, este de părere psihologul Iuliana Fűlaș.


Totodată,
în majoritatea școlilor românești, spune specialistul, abuzul emoțional este
încă folosit ca instrument “educațional”,
iar acesta poate distruge gândirea
creativă, poate genera stări anxioase și poate conduce la traumatizarea
emoțională a copiilor. “Am intalnit mulți copii abuzați emoțional în școli, de
profesori, sau de colegii de clasă, iar majoritatea, din cauza fricii, refuză
să împărtășească experiențele traumatizante cu psihologii. Prind curaj să
povestească doar când
le aducem la cunoștinta
ca sunt sub protectia confidențialitații. De cele mai multe ori, părinții
refuză să accepte astfel de probleme, le ignoră sau chiar afirmă: “dacă profesorul l-a
pedepsit, sigur a făcut el ceva
”, afirmă psihologul Iuliana Fűlaș.


            Întreg acest
context îl poate determina pe copil să nu mai găsească o motivație reală de a
mai merge la școală, să-și piardă încrederea în profesorii sau chiar respectul
față de aceștia. Mai mult, repulsia pe care și-a creat-o elevul, spune
specialistul, se poate răsfrânge și asupra încrederii în instituția școlară, în
ansamblul ei. “Sunt puțini
copii care povestesc despre umilința prin care trec la școală, despre
batjocura, hărțuirea și traumele emoționale la care sunt supuși. Am întâlnit
copii care s-au gândit chiar să-și ia viața pentru a scăpa de umilința
colegilor și a profesorilor. Mulți profesori provoacă o clasă întreagă
împotriva unui singur copil, traumatizându-l, poate, chiar pe viață. Sunt mulți
dascăli care îi amenință cu sintagme de genul “te las corigent”. Îi umilesc și
le distrug stima de sine cu apelative de genul “ești un prost, un handicapat”,
“nu ești bun de nimic”, “mi-ar fi rușine să am un copil ca tine”. Uneori,
umilirea se face în fața clasei. Să jignești un copil, să-l umilești, să-l
ameninți, îl programezi la eșec permanent. Unii copii devin agresivi, alții se
închid în ei, în ambele cazuri vor fi marcați pe viață de o copilărie
nefericită. Copiii de astăzi sunt foarte inteligenți, dar profesorii (unii
dintre ei) le vorbesc ca și cum ar fi reduși mintal. Nu trebuie să subestimăm
inteligența și capacitatea lor de înțelegere. Copiii au nevoie de încurajări,
au nevoie să fie stimulați pozitiv, au nevoie să se descopere pe ei”, declară psihologul Iuliana Fűlaș.





Ce învață copii din abuzurile
emoționale?


            Primul
lucru pe care îl experimentează un copil după ce a fost abuzat emoțional, spune psihologul, este
depresia, iar de aici încolo se deschide o adevărată cutie a Pandorei. “După ce este abuzat emoțional, copilul învață
că, orice ar face, nu merită efortul, se manifestă agresiv dezvolta atitudini
masochiste. Învață să nu mai aibă încredere în el, să nu gândească. Învață
lipsa de respect față de el și față de profesori. Când este umiliț în fața
clasei caută să se apere,  învață să-l
dispretuiască pe profesor, iar când ajunge la liceu devine agresiv chiar și cu
profesorii. Elevii de liceu sunt
produsul acțiunilor profesorilor din clasele primare, profesori care le-au
modelat și întărit comportamentul negativ
”, declară psihologul Iuliana Fűlaș.


           


            Care
sunt efectele abuzurilor emoționale și care sunt consecințele pe termen lung?


            Dintre efectele negative care se
regăsesc, psihologul enumeră: stima
de sine redusă, timiditatea, neîncrederea, sentimente de vinovație, anxietatea,
depresia, tendințe autoagresive. “Toate aceste trăiri emoționale îi dezvoltă copilului un
comportament ce duce la eșec permanent, confirmându-i de fiecare dată
sentimentul de nonvaloare. Rezultatele la BAC din fiecare an și atitudinea lor confirmă
toate aceste trăiri ale elevilor de astăzi, că nu merită efortul, iar acest tip
de atitudine va intra în setul lor de valori”, conchide
psihologul Iuliana Fűlaș.









Persoană de contact


Iuliana Fulas


Psiholog


0723.081.070



Transmite,


Dr. Tănase Tasenţe


Director General


Plus Communication





Niciun comentariu:

Fara insulte, jigniri sau amenintari! Orice mesaj care nu se supune regulamentului va fi sters.

Un produs Blogger.