Ioana Burghel, din dragoste pentru poezie

06:07:00

       Pentru unii poezia înseamnă visare, meditaÅ£ie, profunzime, însă pentru unele suflete poezia înseamnă totul, o trăire intensă prin care dai orizont nemărginit unor frumuseÅ£i de o sensibilitate nebănuită. Astfel este ÅŸi pentru poeta Ioana Burghel, un adăpost prin care se redefineÅŸte ÅŸi se regăseÅŸte. O reprezintă ÅŸi o completează în mod unic, fiindcă poezia i-a fost mereu refugiu, iar versurile sunt descătuşări ale universului său interior. Când vorbeÅŸte despre poezie, poeta îi dă o semnificaÅ£ie deosebit de importantă pentru că o consideră parte din sufletul său, seninătatea care îi luminează existenÅ£a.

       “Nu m-am gândit niciodată la faptul că poezia ar putea fi definită într-un anume fel. Dacă priveÈ™ti cum trebuie È™i unde trebuie, în jurul nostru totul e poezie. Natura însăși a scris-o pe cea mai frumoasă! Pentru mine înseamnă enorm! Este refugiul meu. M-a salvat de nenumărate ori. Când plâng sau sunt foarte tristă, când simt că sunt pe punctul de a mă pierde, iau o carte È™i cerul meu se limpezeÈ™te. N-am privit niciodată poezia ca pe un câștig material! Poezia este suflet! Dacă intri cu noroi, să nu te aÈ™tepÈ›i să crească întotdeauna nuferi!”, explică poeta.

         Ioana Burghel s-a îndrăgostit de poezie la o vârstă fragedă, dar a ÅŸtiut dintotdeauna că este o iubire aparte care o va însoÅ£i pretutindeni. ÃŽÅŸi aminteÅŸte cu drag ÅŸi nostalgie de primul poem scris, moment pe care nu îl va uita niciodată.

         MulÈ›i spun că nu-È™i amintesc exact momentul. Eu mi-l amintesc perfect poate È™i pentru faptul că atunci am avut o stare de bucurie greu de descris. O să râzi. Prima ,,poezie - intenÈ›ionat i-am pus ghilimele – a fost o poezie patriotică. Aveam 8 ani, eram deja in vacanÈ›a de vară È™i mă aÈ™ezasem cu mâinile sub cap la umbra unui măr pe o tăblie din lemn È™i priveam cerul. Pur È™i simplu. Și atunci m-am gândit eu că aÈ™ putea scrie o poezie. Ca o paranteză, eu citeam deja Eminescu (la cinci ani am recitat, pe scena Căminului Cultural din localitate, din ,,Luceafărul” ), citeam CoÈ™buc, Minulescu, LabiÈ™, toÈ›i poeÈ›ii noÈ™tri mari, pe care i-am recitit după aceea de multe, multe ori, descoperind  alte È™i alte sensuri. Ca să revin, poezia scrisă, s-a numit ,,Se-nalță-n univers România”. Era o prostioară versificată, perioada copilăriei È™i adolescenÈ›ei mele fiind sub semnul unei ample campanii pentru pace desfășurată de regimul de atunci. Latent, cred că poezia exista în mine. Era acolo È™i asta s-a datorat mamei mele care, deÈ™i nu este o persoană cu carte multă, mi-a insuflat dragostea față de cuvântul scris, m-a făcut să descopăr o cu totul altă lume. M-am îndrăgostit de poezie È™i a rămas cea mai mare iubire a mea. Uneori am trădat-o, alteori, m-a trădat, dar e mereu cealaltă eu. Partea senină, partea bună, partea curată.  Desigur, adevărata poezie a venit mai târziu. Sau, a venit cu fiecare an pe care l-am traversat”.

            Despre calea de a ajunge la sufletul cititorului, poeta a vorbit într-o manieră deschisă reliefând însemnătatea versului atunci când este scris cu sufletul, căci numai atunci versul deÅ£ine o greutate ÅŸi poate atinge inimile celorlaÅ£i. Sinceritatea este aspectul cel mai important.
            “Pe cititor nu trebuie să-l minÈ›i, să încerci să pari altceva sau altcineva decât cel care eÈ™ti. Eu cred în puterea de analiză a cititorului, cu atât mai mult cu cât el vine din toate categoriile È™i mediile sociale. ÃŽi datorezi cititorului tău respect. Nu cred în poezia care se scrie pentru o anumită categorie de cititori, respectiv cea avizată. Ce înseamnă avizat? Cine spune că un medic sau un inginer sau un muncitor nu este capabil să înÈ›eleagă poezia ? Dacă ajungem să credem asta cu adevărat, atunci nu văd pentru ce ne mai străduim să ajungem în cele mai bune edituri È™i librării, pentru ce lansări de carte, pentru ce dorinÈ›a de a avea o carte cu numele tău, când ar fi mult mai simplu să îți trimiÈ›i manuscrisul direct celor câțiva oameni despre care tu crezi că te pot înÈ›elege sau faci direct schimb doar cu aceÈ™tia ? AtenÈ›ie! Nu vreau să înÈ›eleagă cineva din asta că sunt împotriva criticii. Nu sunt! Dimpotrivă! E nevoie de specialiÈ™ti fiindcă se scrie mult, în toate genurile È™i în toate felurile. ÃŽntotdeauna există niÈ™te oameni mai capabili decât tine È™i mai instruiÈ›i de la care e bine să accepÈ›i sfaturi. Aici , însă, discuÈ›ia e lungă È™i nu-mi propun o dezbatere.  Cei care au dragoste față de cuvântul scris, îl vor înÈ›elege . E ca în viață, dacă respecÈ›i oamenii din jurul tău, îi priveÈ™ti, îi înÈ›elegi È™i nu-i judeci, vei ajunge È™i vei rămâne în sufletul lor. Nu trebuie să te străduieÈ™ti să scrii! ÃŽnsă, ca să ai ce transmite trebuie să munceÈ™ti, în sensul că, trebuie să citeÈ™ti permanent, să fii la curent cu ceea ce se publică, să fii atent la ceea ce se publică, fiindcă nu e totuna È™i atunci, toate astea, cumulate cu harul È™i trăirile tale, nu au cum să rămână fără ecou”.

         Ioana Burghel descrie misiunea poetului ca fiind una covârÅŸitoare. Poeta mărturiseÅŸte că nu îşi poate imagina viaÅ£a fără poezie, fiindcă numai poezia este cea care aduce culoare  pe firmamentul existenÅ£ei sale. ÃŽn poet vede o fiinţă specială care trăieÅŸte mult mai intens fiecare moment al vieÅ£ii, cel care se dăruieÅŸte lumii având un scop nobil.

        “Dincolo de harul È™i de darul său, poetul e o ființă. DiferenÈ›a vine din faptul că, orice îl atinge din exterior, il afectează mult mai mult decât pe ceilalÈ›i oameni. Resimte durerea È™i bucuria cu mai multă intensitate, din acest motiv fiind mult mai vulnerabil.  Poetul se dăruieÈ™te lumii cum se dăruieÈ™te lumina È™i apa È™i pâinea. ConÈ™tient sau inconÈ™tient ne hrănim din cerul È™i pământul poetului. Nu-mi pot imagina o lume fără poeÈ›i È™i poezie!”.

          Cât despre temele abordate în versurile sale, poeta nu s-a limitat doar la anumite aspecte, ci a încercat să cuprindă o gamă diversificată ÅŸi să scrie versuri chiar ÅŸi pentru cei mici. De asemenea, Ioana Burghel scrie ÅŸi proză.

         “Nu am teme preferate, deÈ™i cele existenÈ›iale cred că se regăsesc cel mai des în poeziile mele. Poeziile sunt stări pur È™i simplu! Am scris poezie pentru copii, poezie patriotică, am scris despre iubire, despre viață È™i moarte, despre prezent, cam despre orice, inclusiv am încercat să scriu epigramă È™i haiku. De ce ? N-aÈ™ putea să-È›i spun. Nu mă aÈ™ez niciodată la masă propunându-mi să scriu. Ideea vine pur È™i simplu. Câteodată o aÈ™tern dintr-o suflare È™i e foarte bine, alteori, reiau È™i prelucrez sau renunÈ› la poemul respectiv fiindcă se mai întâmplă È™i aÈ™a. De multe ori sunt stări conflictuale, războiul cel mai mare fiind acela dintre mine È™i mine. Scriu inclusiv proză”.


            Admiră multe personalităţi din domeniul literar, mulÅ£i dintre ei au inspirat-o ÅŸi au ajutat-o să-ÅŸi solidifice munca.

          “Doamne, e foarte, foarte greu să spun pe cine admir! Nici nu vreau să fac un astfel de clasament! ÃŽncepând cu clasicii români È™i străini ( È™i nu numai cu ei ) am descoperit o lume fantastică. M-am modelat È™i m-am îmbogățit din fiecare lectură,  cu fiecare vers citit. Ai să râzi, dar, pentru mine Internetul, facebook-ul, dincolo de neajunsurile lor, mi-au oferit o È™ansă enormă: aceea de a cunoaÈ™te È™i de a interacÈ›iona cu alÈ›i oameni care scriu È™i o fac foarte bine, m-a conectat la prezent. Lumea în care trăiesc eu e o lume destul de mică, în care fenomenul cultural nu prea există ( din nefericire ), pășesc foarte puÈ›in în afara lumii mele, deci, aÈ™ fi pierdut foarte mult. AÈ™a am cunoscut oameni, am legat prietenii reale È™i virtuale, am putut să fac schimb de cărÈ›i È™i de opinii, am acces la reviste literare, pe care le citesc cu plăcere È™i, în care, îmi doresc să mă regăsesc cândva, pot să primesc È™i să ofer ( dacă e cazul ) un sfat”.

           ÃŽn planurile sale de viitor se regăseÅŸte poezia de care nu vrea să se despartă niciodată. ÃŽi este cel mai fidel camarad în călătoria sa. Prin muncă, perserverenţă ÅŸi ambiÅ£ie ÅŸtie că va reuÅŸi în tot ce îşi propune.

          “Am luat întotdeauna lucrurile aÈ™a cum au venit. Nu îmi fac planuri dinainte. Ceea ce trebuie să se întâmple, se va întâmpla oricum, dacă nu…Scrisul, poezia vor fi mereu parte din mine. Desigur, aÈ™ fi ipocrită să spun că nu-mi doresc să las o urmă. ÃŽmi doresc! Cred însă că, pentru asta trebuie să muncesc mai mult È™i să fac mai mult. La mine a existat È™i există mereu o problemă: neîncrederea în propriile-mi forÈ›e! E un demon cu care mă lupt în fiecare zi”.

           Poezia o poÅ£i simÅ£i ÅŸi cunoaÅŸte în multe feluri, însă ea este un simbol ÅŸi o valoare neÅŸtirbită. DeÅŸi au avut loc multe schimbări în domeniul literar de-a lungul timpului, Ioana Burghel dezvăluie faptul că poezia adevărată va rămâne mereu cea care denotă originalitate ÅŸi  în care sensibilitatea se împleteÅŸte cu profunzimea. 

          “Ooo, multe s-au schimbat! Lumea s-a schimbat. După mine, poezia, dincolo de curentele literare, nu e o modă! Și din modă alegi haina care È›i se potriveÈ™te. Forma în sine s-a schimbat! Sunt conÈ™tientă de faptul că, nu mai poÈ›i rima ,,mere” cu ,,pere”, că, din aceleaÈ™i cuvinte trebuie să construieÈ™ti altceva, ceva ce nu a mai fost spus înaintea ta, însă, trebuie să o faci cu mare grijă. Nu-mi place poezia care se dezbracă până la vulgar, chiar dacă cei care scriu astfel, vin È™i spun că face parte din cotitian, că ne defineÈ™te. Nu, nu face parte, nici nu ne defineÈ™te È™i nici nu trebuie să o facă! Poezia, arta, literatura, tot ceea ce È›ine de zona aceasta, au menirea să educe. AÈ™a a fost mereu! Dacă foloseÈ™ti cuvinte sau expresii vulgare, trebuie să fii foarte priceput la asta, să È™tii exact unde È™i când să te opreÈ™ti, cât să dezveleÈ™ti, astfel încât să laÈ™i loc È™i imaginaÈ›iei, altfel nu te deosebeÈ™ti cu nimic de beÈ›ivul de la cârciumă care înjură È™i scuipă la orice pas, nu te deosebeÈ™ti cu nimic de căruÈ›aÈ™, sau cocalar (tot e la modă cuvântul ăsta ). E greu , spunea cineva, să scrii poezie! Și avea dreptate! E greu să scrii orice. E o mare, mare responsabilitate. Plecând de la tine cuvântul, el trebuie să vibreze undeva, să atingă o coardă È™i să prindă o rădăcină. Prea multă încriptare È™i prea mult vulgar, nu vor face asta niciodată! Omul are nevoie de visare, de speranță, de înÈ›elegere, de frumos.  Vede destulă mizerie în jurul său ca să o mai È™i citească. Sunt păreri personale pe care mi le asum. Dacă nu vom înÈ›elege asta È™i peste o mie de ani cititorul se va întoarce tot la Eminescu, Blaga, CoÈ™buc, Arghezi, Alecsandri, Minulescu, etc È™i, oricât am forÈ›a acum nota ca să fim în atenÈ›ia cuiva, nu vom lăsa decât o urmă în nisip”.


“Eu mi-am cules tristeÈ›ea de pe drumuri
și-am înnoptat adeseori cu ea.
Umblau nebunii săgetând cuvinte
și scut am vrut să fiu cu viața mea.
Mi s-a lungit și umbra însetată
de apa lor cu cerul răsturnat
și sap de-atunci în fiecare piatră
cu disperare de înfometat.
Sfidând ades durerea și lumina
corăbier pe ape fără țărm
neantul îmi frământă rădăcina
cu nopÈ›ile adânci È™i cu nesomn”. ( Ape f
ără ţărm, Ioana Burghel )

Material realizat de Alexandra Mihalache


Niciun comentariu:

Fara insulte, jigniri sau amenintari! Orice mesaj care nu se supune regulamentului va fi sters.

Un produs Blogger.