De ce suntem posesivi?

 

comunicat de presă



Explicaţiile psihologului Laura Maria Cojocaru


De ce suntem posesivi?


 

Una dintre nevoile primordiale ale omului este nevoia de libertate. Libertatea înseamnă posibilitatea de a acționa în mod conștient după propria voință sau dorință, posibilitatea de a avea o opinie proprie și de a o exprima, posibilitatea de a alege. Din punct de vedere social, este de dorit ca libertatea personală să întâlnească libertatea celor din jur, astfel încât să n-o îngrădească.

Omul se naște având dreptul la libertate, iar instituţiile europene şi mondiale (precum C.E.D.O.) promovează şi apără aceste drepturi şi condamnă statele care nu le respectă. Cu cât suntem mai conștienți de acest drept, cu atât reacția este de mai mare amploare atunci când ne simțim îngrădiți, când simțim că ne este anulat acest drept firesc.

ÃŽn opinia renumitului psiholog Laura Maria Cojocaru, cu cât îngrădirea este simÈ›ită ca fiind mai puternică È™i mai de durată, cu atât dorinÈ›a de a “ieÈ™i” devine mai mare, iar tendinÈ›a de a îngrădi libertatea celuilalt apare în mai toate relaÈ›iile vieÈ›ii: copil-părinte, partener-parteneră, prieten-prieten, È™ef-subaltern, È™.a.m.d.

“ÃŽn relaÈ›ia copil-părinte apare adesea confuzia între a educa È™i “a È™ti” ce este bine pentru copil. Sigur că experienÈ›a de viaÈ›a ne îndreptățeÈ™te să cunoaÈ™tem anumite lucruri, însă le cunoaÈ™tem prin propria noastră percepÈ›ie È™i ca având un anumit rol la momentul respectiv È™i în contextul respectiv. A avea experiență nu presupune a trasa copilului un drum cum credem noi ca părinÈ›i că este bine ci a susÈ›ine un drum aÈ™a cum își doreÈ™te copilul È™i astfel încât să-i permită să-È™i dezvolte cu adevărat capacitățiile native. A educa înseamnă a sprijini, a iubi, a proteja, a învăța oferind un exemplu pozitiv È™i coerent, păstrând concordanÈ›a vorbelor cu faptele, a încuraja asumarea responsabilității prin luarea propriilor decizii, a-l ajuta să se descurce singur în viață atunci când va fi nevoie”, declară psihologul Laura Maria Cojocaru, preÈ™edinte È™i fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

 

Mai mult, potrivit specialistului, tendința de a minimaliza sau chiar de a anula libertatea celuilalt, odată trăită în copilărie în relația cu părinții, îi face pe oameni să o considere ca pe o acțiune firească, ducând mai departe acest comportament în relația de cuplu și nu numai.

“Deoarece nici gelozia È™i nici posesivitatea nu reprezintă măsuri ale iubirii, în cuplu, a respecta libertatea celuilalt înseamnă a-l iubi cu adevărat È™i totodată a È™ti că celălalt te iubeÈ™te cu adevărat aÈ™a cum eÈ™ti È™i pentru ceea ce eÈ™ti. De cele mai multe ori, atunci când partenerul/a intră într-o altă relaÈ›ie apare credinÈ›a că gelozia voastră s-a dovedit a fi justificată. ÃŽn realitate, tocmai gelozia a generat nevoia celuilalt de a-È™i recăpăta È™i afirma dreptul la libertate, nevoia celuilalt de a se regăsi într-o relaÈ›ie cu cineva cu care poate fi el/ea însuÈ™i/însăși”, afirmă psihoterapeutul Laura Maria Cojocaru.

 

De ce apare posesivitatea și încercarea de limitare a libertății celuilalt?

 

  1. Lipsa de încredere în propria persoană


Persoanele care nu se cred suficient de bune, frumoase, inteligente, capabile etc., sunt predispuse la un comportament posesiv. “Cum ajung astfel de persoane să aibă o încredere scăzută în propria persoana este un subiect destul de vast, însă acest proces începe de cele mai multe ori chiar din perioada copilăriei, în momentele în care copilului de atunci i-au fost subliniate mai degrabă situaÈ›iile în care nu a făcut ceva, decât să-i fie evidenÈ›iate, apreciate È™i recunoscute părÈ›ile bune È™i reuÈ™itele. ConÈ™tientizând că părerea celorlalÈ›i nu este întotdeauna cel mai bun instrument de măsură al adevăratei voastre valori, puteÈ›i învăța în timp să vă creÈ™teÈ›i încrederea în voi È™i să renunÈ›aÈ›i la a mai căuta valorizarea personală prin îngrădirea celorlalÈ›i. Mai ales că acest gen de valorizare este unul iluzoriu”, explică psihologul.

 

  1. Frica


Fie că e vorba de maturizarea È™i detaÈ™area firească a copilului față de părinÈ›i, fie că e vorba de “pierderea” unui partener, credinÈ›a falsă că dacă acea persoană iese din viaÈ›a voastră, voi nu vă mai puteÈ›i bucura de viață, sau poate de împlinirea unor nevoi, unor dorinÈ›e, creează teamă.

“Odată cu apariÈ›ia sentimentului proprietății apare È™i frica, frica de a nu pierde lucrul respectiv care ne place foarte mult. Teama pentru ziua de mâine determină oamenii să se agaÈ›e de cei din jur ajungând să le anuleze libertatea. Făcând acest lucru nu mai trăiesc bucuria zilei prezente È™i reuÈ™esc să aducă în viaÈ›a lor exact lucrul care-i sperie cel mai mult, adică îndepărtarea persoanei iubite/simpatizate/dorite. Teama prezentă pentru o eventuală suferință de mâine determină de fapt persoana să trăiască în prezent suferinÈ›a imaginară de care se teme”, este de părere psihologul Laura Maria Cojocaru.

 

  1. Nevoi neîmplinite


Fiecare persoană are nevoie de iubire, înÈ›elegere, apreciere, respect, recunoaÈ™tere, comunicare. Cu cât aceste lucruri au lipsit în copilărie, cu atât nevoia este mai mare. Această lipsă determină “agățarea” de cei din jur care sunt capabili să împlinească aceste nevoi.

“Cu cât încercaÈ›i să posedaÈ›i mai mult o altă persoană, cu atât mai mult ea va încerca să devină mai independentă. Tentativa de posesiune nu poate aduce decât suferință de ambele părÈ›i, deoarece anularea libertății celuilalt nu reuÈ™eÈ™te într-un final decât să îndepărteze persoana pe care o iubiÈ›i. A reduce o ființă vie la statutul de obiect este un act împotriva firii. Lucrurile, obiectele pot fi posedate, fiinÈ›ele nu pot fi posedate. PoÈ›i poseda un obiect, însă acel obiect nu te poate iubi! Posesivitatea transformă fiinÈ›a îngrădită în sclav. Un sclav nu te poate iubi! Nu poÈ›i fi iubit decât de către o persoană liberă, căreia alegi să-i respecÈ›i libertatea È™i unicitatea. ViaÈ›a nu poate fi posedată ci doar trăită! O persoană nu poate fi posedată ci doar iubită! Cu o altă persoană putem trăi doar o stare de comuniune È™i de împărtășire cu aceasta a frumuseÈ›ii din adâncul fiinÈ›ei noastre. Atunci când fiecare dintre voi, în relaÈ›ie, indiferent de genul relaÈ›iei, simte că este înÈ›eles, apreciat, acceptat aÈ™a cum este, simte că poate fi ceea ce este fără să i se reproÈ™eze acest lucru, atunci sunteÈ›i pe drumul cel bun, atunci trăiÈ›i cu adevărat iubirea”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru, preÈ™edinte È™i fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

Laura-Maria Cojocaru, preÈ™edinte È™i fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI) È™i preÈ™edinte È™i fondator al AsociaÈ›iei ”GeneraÈ›ia Iubire” este Psihoterapeut ÅŸi Trainer în Programare Neuro-Lingvistică. A studiat natura minÅ£ii umane urmând 7 formări profesionale cu abordări diferite - psihoterapie integrativă, hipnoză clinică, relaxare È™i psihoterapie ericksoniană, psihoterapie de cuplu È™i familie, psihologie clinică, neuro-programare lingvistică, terapii florale Bach, consultant Panorama Socială. De peste 8 ani ghidează oamenii atât în È™edinÈ›e individuale cât È™i de grup È™i organizează cursuri ÅŸi traininguri în România, cu scopul de a-i face pe oameni să-È™i acceseze È™i utilizeze la potenÈ›ial maxim resursele interioare.








Persoane de contact

Laura-Maria Cojocaru Psihoterapeut & Trainer NLP si INLPSI

Tel. 0725161169

e-mail: psih_lauramaria@yahoo.com

http://www.consiliere-psihoterapie.info/

http://inlpsi.ro/

https://www.lauramariacojocaru.ro/
 

Transmite,

Dr. Tănase Tasenţe

Director General

Plus Communication

 

 

 

Niciun comentariu:

Fara insulte, jigniri sau amenintari! Orice mesaj care nu se supune regulamentului va fi sters.

Un produs Blogger.