Rasa de Prometei de Priotese Sebastian Constantin

11:57:00

Vor fi întotdeauna oameni care vor batjocori spiritul timpului în care trăiesc. Oameni care nu-È™i vor găsi vreodată liniÈ™tea sub acoperiÈ™ul lumii. Lumea e plină de astfel de gloate de Ahasuerus – călători rătăciÈ›i, îngheÈ›aÈ›i într-un timp de mult apus. Sunt ca insectele prinse în globurile de rășină,  din niÈ™te ere în care zeii se aciuau pe pământ, È™i la fel cum poÈ›i vedea în acea flacără de sepia silueta È™i poÈ›i distinge trăsăturile insectei, dar nu poÈ›i vedea ce au înăuntru, aÈ™a-i poÈ›i vedea pe aceÈ™ti alienaÈ›i, dar nu poÈ›i vedea înăuntrul lor.
Perdelele ferestrelor sunt trase, căci dacă ar trece lăncile de lumină prin sticle, s-ar îndrăgosti de ele cu-atâta ardoare È™i pasiune bestială încât s-ar uita pe ei înÈ™iÈ™i È™i s-ar prăvăli în vortexul uitării. Am cunoscut un astfel de om – un demizeu făurit de Byron în flăcările iadului È™i expulzat în viață cu cioburi de foc arzându-i în piept, blestemat să n-aibă liniÈ™te până nu se È™i-l va consuma, blestemat să trăiască într-o vreme care-i striveÈ™te inima sau i-o înnegreÈ™te într-atât încât înnebuneÈ™te în cele din urmă, singur, aÈ™a cum i-a fost hărăzit. Posedat de geniile celor morÈ›i È™i trist ca Orfeu când își văzuse dragostea transformată-n piatră. Mândru în tristeÈ›ea lui ca Prometeu atunci când vedea siluetele vulturilor în lămpile fulgerelor dar îi treceau prin faÈ›a ochilor frânturi din feÈ›ele celor care se-ncălzeau la focul furat È™i găsea putere să râdă atunci când ciocurile de fier ale vulturilor îi ciuruiau ficatul.     
-          N-am să am liniÈ™te până când berbecii naturii nu vor lovi È™i ultimele bastioane ale oraÈ™elor È™i apa ar să se ridice,        învolburată È™i magnifică, ca un nebun Cthulhu trezit din somnul lui stelar să pustiască lumea; când copaci noduroÈ™i o să țâșnească – invocaÈ›i ca prin vrajă – să spulbere cimentul È™i să-È™i urce coroanele verzi la cer, ca stelele să le-mpodobească-n aura lor de-un albastru catodic, îngheÈ›at È™i sfidător... Dar astea-s toate doar tristeÈ›ile panteistului. Chiar de-ar fi zei, de mine i-ar durea pe ei capul? Și totuÈ™i, mă simt puternic È™i mândru în haina solitudinii mele – mândru că n-ar să mă-nghenuncheze nimeni vreodată. Uită-te-afară. Toate spiritele morÈ›ilor raliază-n furtună ca spartanii către Termopile È™i strigătul lor de luptă crestează cerul – ei urlă valorile de mult pierdute È™i deplâng lumea asta moartă. Eu am încetat să o mai deplâng; la ce bun să plângi după ceva mort? De-ar avea lacrimile puterea de-a aduce înapoi la viață, n-ar mai exista Moarte.
În ochii scriitorului tremură o flamă verzuie și chipul i se contorsionă pentru o fracțiune de secundă într-un rânjet. Vocea i se schimbă în ton bariton, fără emoție; mă dădusem inconștient cu scaunul înapoi, cu toate că nu văzusem nimic malign în schimbarea sa, ci dimpotrivă, m-am simțit mai atras de el.
-          Nu trebuie să-È›i fie frică,”, îmi spuse È™i surâse cald  - niciun om versat în ale artelor nu e singur în el însuÈ™i. Voi presupune că eÈ™ti familiarizat cu monstrul lui Shelley.
Am dat din cap afirmativ, cu ochii pironiți în ochii bătrânului, fermecat de claritatea ochilor săi și melancolia în care căzuse și-și plasă capul în podul palmei drepte, lumânarea iluminându-i vag conturul feței și trecându-i prin barbă ca un far prin ceață, obosit și prăfuit. Învârti vinul pe care-l turnase-n pahar cu un aer pierdut, meditativ.
-          Adevărul e că până acum nimeni nu i-a făcut dreptate întru totul – toÈ›i suntem monÈ™trii, ca È™i nenorocita creatură a lui Victor, continuă, punând paharul în faÈ›a flăcării È™i admirându-i culoarea sângerie cu un surâs. ToÈ›i suntem contopiÈ›i din fragmente – doar că noi nu furăm membre ca Victor copile, noi furăm idei! Suntem monÈ™trii ideofagi formaÈ›i din cioburile diferitelor persoane cu care intrăm în contact. Unele sunt acolo să ne calce-n picioare – altele sunt acolo să mai pună o piesă în acest alambicat puzzle care este viaÈ›a noastră È™i să ne arate cine suntem noi, cu adevărat. Deci, vezi, Shelley nu a scris doar povestea unei creaturi hidoase, ci a noastră, a tuturora. Nu există eu, ci doar noi È™i totuÈ™i există individualitate.
Valurile unui tunet răzbiră-n zidurile casei, ca pentru a-i da dreptate ilustrului scriitor. Orologiul bătuse Dumnezeu știe ce ceas, căci pierdusem noțiunea timpului. Să fiu întru totul sincer, nici nu știam în ce an eram.
-          Noi, într-adevăr, spuse bătrânul cu acea voce inumană, lipsită de orice fel de urmă de emoÈ›ie, apoi continuă cu ”LiniÈ™te.”, pe un ton suav care-mi smulse o lacrimă din ochi È™i mă cutremură.
Am icnit de spaimă È™i stupefacÈ›ie – o combinaÈ›ie urâtă.
 Ploaia bătea în fereastră È™i crengile copacilor huleau negrul cerului de parcă ar fi vrut să-l reteze È™i să-i elibereze sângele albastru È™i pânza luminii solare. Și frunzele multicolore se-nvârteau ameÈ›itor È™i atât de frumos de parcă n-ar fi venit călăul criogenic pe urmele lor; în undele lacului tremurau deja, slab, astrele È™i apoi erau pătrunse de È›epele ploii. Dar străluceau în continuare cu o îndârjire onorabilă. Nu e tot ceea ce mai luptă după nenumărate asalturi onorabil? 
Dragă cititorule, canoanele literaturii îmi impun să dezvălui identitatea misteriosului È™i intrigantului meu conlocutor. ÃŽn oraÈ™ul meu natal era o personalitate ilustră; publicase atâtea cărÈ›i că nu aÈ™ putea să le enumăr pe toate printr-un simplu proces de gândire a priori, la fel cum somnambulul nu-È›i va putea spune vreodată pe unde-l poartă paÈ™ii sau bolnavul de Alzheimer ce e Alzheimerul. Doar de dragul rezonanÈ›ei atât de sublimă a numelui său îl voi pomeni: Lupescu Bogdan – doar că el nu era ”dat de Dumnezeu”, ci unul din acele suflete forjate la confluenÈ›a Empireului È™i al Infernului. Catolicul se va deda citirii acestor două cuvinte È™i eventuala lor contragere în Purgatoriu. Eu nu am fost niciodată un fan al acestui proces.
Originile sale nu le-aÈ™ putea spune întrucât puÈ›ini sau chiar nimeni nu le È™tie, scriitorul fiind un om misterios È™i singuratic – tipul omului care doreÈ™te să fie lăsat în pace È™i nu are nevoie de contact social să-È™i trăiască viaÈ›a; cu toate acestea, blazonul ce sta pironit în perete, deasupra È™emineului, da de înÈ›eles că personajul nostru e fie de viță nobilă, fie pasionat de kitsch. ÃŽnclin către prima variantă, căci Lupescu îmi părea un voievod palid È™i melancolic È™i puteam să văd în ochii lui un curaj È™i o onoare care nu ar fi aparÈ›inut decât unui astfel de erou, aflat în fruntea armiei sale.
 Acum când îmi reamintesc noaptea de 31 Octombrie 2010, văd acel blazon, animat de foc, insuflat cu viață proprie, pulsând parcă în cameră, invocând trecutul atât de criptic al scriitorului; blazonul era un corb, cu aripi pieloase, ca ale unui liliac izbind sabia cu un înger de o rară frumuseÈ›e, cu fruntea descreÈ›ită È™i un surâs copilăresc întipărit pe față – un tablou de un sublim antagonism, ca cel al lui Francesco. Conacul în care locuia era un veritabil muzeu de lucruri demodate printre care È™i candelabrele argintate care își aruncau lumina pe coridoare È™i în camere, rănind întunericul cu pâlpâirile lor. Lupescu îmi spuse că prefera lumânările în favoarea luminii electrice, căci aceasta din urmă era inexpresivă. Interiorul casei avea un aer de castel È™i ar fi inspirat un sentiment de teamă sau neliniÈ™te unei persoane care s-ar fi aflat acolo, din cauza acestei obstrucÈ›ii a scurgerii temporale normale. ÃŽn întregime, conacul scriitorului era la fel de îngheÈ›at în timp ca È™i casa doamnei Havisham.
ÃŽmi fusese profesor, acest Lupescu, cu mulÈ›i ani în urmă.  Mă întâlnisem cu el pe stradă È™i vorbisem. Atunci când i-am mărturisit că vreau să ajung È™i eu scriitor È™i să-mi È™tanÈ›ez numele în micro-istoria domeniului m-a invitat la el acasă. Respectul meu pentru el era incredibil, pentru că găsisem, în cele din urmă, un companion în revolta mea către valorile lui azi È™i valoarea lui aproape nulă în comparaÈ›ie cu trecutul – găsisem un om care se născuse într-un secol nepotrivit, întocmai ca mine, a cărui spiritualitate friza un panteism topit în ateism È™i care, în general, nu-È™i găsea liniÈ™tea, blestemând Zeitgeistul. Un demon frumos care i-ar fi plăcut È™i Domnului.    
Dar să ne amintim de morți și să le aducem laude.
-          Am început să scriu de mic copil - îmi spuse, întinzându-mi un pahar de suc, căci refuzasem să beau vin. Alcoolul nu fusese niciodată pe placul meu È™i eram sigur că nici n-avea să fie vreodată. ÃŽmi dădea niÈ™te migrene teribile.
-          Cu timpul, am observat că nu am control asupra a ceea ce scriu, cu atât mai mult asupra mea când mă aflu în momentul creaÈ›iei.
-          Și eu pățesc acelaÈ™i lucru! - am izbucnit, fericit că aveam ceva în comun cu acest titan care mă fermecase peste poate prin maniera lui de a fi.
Râse cu poftă, cu un soi de dragoste părintească.
-          Treaba scriitorului È™tii care e?
Dădusem din cap afirmativ, dar nu aveam nicio idee. Fusese unul din acele impulsuri idioate cărora ne supunem cu toÈ›ii câteodată. Ca cel de a trece pe zebră  când semaforul arată două secunde rămase.  Presupuneam că Lupescu vorbea de autocontrol, dar această opÈ›iune murise înainte de a se fi născut, căci o retezase vocea scriitorului.
-          Treaba scriitorului - își reluă Lupescu ideea - e să observe, să analizeze È™i să transpună ce vede; nu trebuie să-È™i chestioneze niciodată inspiraÈ›ia, căci aceasta va veni întotdeauna dintr-un loc prin care dacă te plimbi prea mult, vei realiza că va naÈ™te monÈ™trii. Tu eÈ™ti ca mine, copile, am observat asta în prima zi în care te-am văzut. Și să È™tii că nu mă bucură atât de mult pe cât ai crede tu că o face, pentru că n-aÈ™ dori soarta noastră nimănui. E greu să fii aruncat într-un timp de care nu aparÈ›ii. Enoch a minÈ›it atunci când a spus că omul își poate alege următoarea viață de pe un ecran, în acelaÈ™i mod în care schimbăm noi canalul la televizor. Lumea, aÈ™a cum o cunoaÈ™tem noi, nu ar mai fi la fel. Probabil Enoch era la fel ca Noe, cum l-a descris viermele lui Barnes. Toate lucruÈ™oarele acestea ale vieÈ›ii au un sens – nimic nu e lipsit de sens. Avem nevoie È™i de bune È™i de rele; È™i de trânte È™i de mâini care să ne ridice. Scriitorul e o ființă – nu È™tiu dacă vei înÈ›elege cuvântul – agathokakologică.
Îmi scosesem carnețelul din buzunarul blugilor, să-l notez; aveam o sete de cunoaștere de nestins. Un Setilă academic, dacă vreți. Anticipând curiozitatea mea, îmi explică acest termen spre marea mea bucurie:
-          Agathokakologic e un adjectiv. Naiba È™tie dacă există la noi sau dacă-l mai È™tie cineva. Notează-È›i acolo, poate ai să-l foloseÈ™ti vreodată. ÃŽnseamnă format din bine È™i rău. Profesorul tremură imperceptibil È™i flacăra aceea verde îi inundă ochii din nou.
-          Mai ales rău! –
Scuipă cuvintele cu acea voce care venea din interiorul său, dar nu-i aparținea nici în ruptul capului. Auzisem cealaltă voce, cea incredibil de frumoasă în interiorul minții șoptindu-mi să nu-l ascult. Îmi cuprinsesem tâmplele în palme și o broboană de sudoare îmi apăru imediat pe frunte de parcă mi s-ar fi lichefiat creierul și-mi ieșise prin pori.
-          Nu te teme, Vlad, ajungem È™i-acolo. Nu-È›i fie frică. ToÈ›i creatorii de artă È™i mai ales spiritele artistice închistate în trecut sunt ca mine È™i ca tine. Cum È›i-am spus deja – nu sunt singuri în ei, în mintea È™i în corpul lor – sunt toÈ›i cârpiÈ›i ca niÈ™te păpuÈ™i.
Chiar dacă îmi spusese să nu-mi fac griji È™i mă îmbărbătă, nu putusem să mă opresc din tremurat. Nu mă aÈ™teptasem să văd un asemenea circ sinistru atunci când sunasem la uÈ™a scriitorului; bineînÈ›eles, fusesem întotdeauna fascinat de grotesc, fantastic È™i supernatural, dar acum, că vedeam cu ochii mei ceva ce nu puteam explica, era o cu totul altă ”mâncare de peÈ™te”. Uitasem că mă aflam într-un cadru formal, cu o persoană ilustră în față, care îmi mai fusese, pe deasupra, È™i coordonator È™i ridicându-mă brusc de pe scaunul tapiÈ›at urlasem din toÈ›i rărunchii:
-          Ce mama dracului se întâmplă?
Lupescu trebuie să fi fost foarte uimit de ieșirea mea, căci tresări violent și-și pătă cămașa cu stropii de vin care-i săriră din pahar. Se uită la mine cu o privire suferindă, parcă implorând, mut, compasiune și comprehensiune.
-          Vlad, nu-È›i fie frică. Ia loc, te rog. Trebuie să-È›i arăt ceva, È™i apoi vei înÈ›elege totul. Și cel mai important este că te vei înÈ›elege pe tine însuÈ›i È™i vei vedea importanÈ›a alegerii tale de a deveni sau nu scriitor, dacă asta este cea ce îți doreÈ™ti cu adevărat.
-          PoÈ›i să-mi arăți chiar dacă nu stau jos, i-am răspuns, respirând greoi, de parcă aveam o nicovală pe piept.
-          Cum doreÈ™ti... Te asigur că nu ai de ce te teme. Nu au nicio putere asupra ta, chiar dacă ai È™i tu – sau vei avea – doi asemenea informatori.
-          Despre ce vorbeÈ™ti?
-          Despre flacăra verde, Vlad. Despre vocile pe care le auzi venind dinăuntrul meu, dar nu sunt ale mele. Să-È›i spun o poveste. La început, cel mai frumos înger al lui Dumnezeu s-a revoltat È™i a părăsit casa tatălui său, pârjolind firmamentul în mândra lui cădere – numele lui îl vei fi È™tiind deja, sunt sigur. Și astăzi arde, în dimineÈ›ile cu cer spălat. MulÈ›i alÈ›ii l-au urmat – cei care au rămas erau cam prostuÈ›i, cum a spus un mare om odată È™i au cutreierat pământul, împărÈ›ind oamenilor cunoaÈ™terea pe care o dobândiseră. ÃŽntotdeauna mi-a plăcut să-i numesc Rasa de Prometei. Eminescu a fost posedat de un asemenea înger – un înger genial, ca să ai un reper, doar că în cazul lui, coroana i-a fost nebunia – în cazul lui a câștigat verdele, cum s-ar spune.
Vorbea cu o vizibilă uÈ™urință È™i o oarecare fărâmă de fericire – probabil nu vorbise demult despre aceste lucruri. Sau poate nu vorbise niciodată până atunci. Mă aÈ™ezasem înapoi pe scaun. ÃŽmi turnă încă un pahar de suc, fără să mă întrebe dacă vreau È™i mi-l puse în față. Se uită pe geam, îmi spuse că furtuna trecuse, luă din frigider o ruladă pe care o feliase pe un suport de lemn È™i-mi aduse farfuria, îndemnându-mă cu un gest din cap să mă servesc singur.
-          Noi suntem oameni posedaÈ›i, Vlad, posedaÈ›i de idolii noÈ™tri, de lutul lor, de asta nu ne găsim liniÈ™tea È™i nu ne e pe plac lumea. Noi – scriitori de ficÈ›iune – suntem deseori întrebaÈ›i de ce nu scriem despre realitate È™i lucruri veritabile, autentice. Eu cred că ne este de-ajuns să trăim în ea. Mie, cel puÈ›in, îmi este. Totodată, suntem fiinÈ›e agathokakologice. Verdele pe care-l vezi în ochii mei sunt ochii demonului din mine. Tot a lui este È™i vocea aceea neexpresivă pe care ai auzit-o.
Numele lui e Naberius și e în toți creatorii de artă. El a fost demonul care a cutreierat pământul, după cădere, și a insuflat omenirea cu dragostea de artă și frumos și abilitatea de a le reproduce. Raziel i-a luat-o pe urme. Acesta din urmă este arhanghelul cunoașterii. A lui este vocea aceasta sublimă. Toți avem în noi un Naberius și-un Raziel. Acum, Vlad, vei putea alege: vrei să fii un rătăcit? Un creator înlănțuit de propriile creații? Sălașul unui demon și al unui înger? Ei bine, alegerea îți aparține. Dar să știi că e greu să cutreieri lumea asta fără să-i aparții, cum o facem noi, acești corbi care se izbesc în geamurile timpurilor moderne, cărând după ei iadul trecutului și ale unor valori care le-au fost tatuate în inimă, înainte de a fi aruncați în viață.
Curiozitatea mă măcina și din această cauză mi-am permis să-l întrerup:
-          De unde È™tii aceste lucruri? De ce eu am putut să văd lumina în ochii tăi È™i cum o ascunzi de altă lume?
-          Nu o ascund niciodată, Vlad, îmi răspunse zâmbind. Doar cei ca noi pot să o vadă, datorită ascuÈ›itului nostru talent de observare, care e concomitent È™i dar, È™i blestem. Vei învăța asta singur. Cei doi conlocatari mi-au îngânat încontinuu poveÈ™ti despre omenire È™i în special, despre artiÈ™ti. Și despre pericolele de a fi geniu. ÃŽn primă fază, scade foarte mult toleranÈ›a la tâmpenie, îmi spuse È™i izbucni în râs.
Eu doar am surâs. Cumva, puteam să simt mirosul morÈ›ii emanând dinspre el. Fără niciun motiv anume, È™tiam că zilele îi erau numărate. O tristeÈ›e fără margini mă cuprinse È™i-mi întipări un zâmbet firav, bolnav È™i obosit pe buze, care, într-un mod mai mult sau mai puÈ›in neobiÈ™nuit, mi se potrivea. Lupescu nu îmi mai spuse prea multe. ÃŽmi făcuse cadou un teanc de cărÈ›i, pe care mi le semnase – o semnătură atât de frumoasă! - È™i mă sfătui să o pornesc spre casă până nu avea să se întoarcă furtuna.
Odată ajuns, m-am prăvălit pe pat, cu cărțile primite lângă mine. Citind astfel din acele cărți și lăsându-le stilul să-mi curgă în vene, am făcut alegerea despre care-mi vorbise Lupescu.
 O durere atroce mă înÈ›epă în piept È™i am dat repede cămaÈ™a la o parte. ÃŽn sinea mea, mă aÈ™teptam să mă fi muÈ™cat vreo insectă. Un păianjen; această idee aproape mă conduse spre leÈ™in, căci nu mai era vorba de a fi fost muÈ™cat, ci de a fi văzut una din aceste animale de companie de-ale Satanei miÈ™unând pe carnea mea.

Nu fusese un păianjen – nici pe departe; în dreptul inimii, ca scrijelit de mâna sigură a unui tatuator, îmi apăruse blazonul pe care-l văzusem la scriitor – corbul È™i îngerul înverÈ™unaÈ›i împotriva celuilalt. Și astăzi, când plouă, îmi aduc aminte de Lupescu È™i mă arde simbolul. ÃŽmi arde inima È™i sufletul.  È˜i am ajuns să urăsc È™i eu modernitatea, căci ninge peste bufniÈ›e È™i scoate corbii în soare.

 de Priotese Sebastian Constantin

Niciun comentariu:

Fara insulte, jigniri sau amenintari! Orice mesaj care nu se supune regulamentului va fi sters.

Un produs Blogger.