Munca – între glamour ṣi ridicol - de Ana Nedelcu

06:56:00



Munca
– între glamour
i ridicol







Munca
– şi când mă gândesc la acest concept, nu pot să-mi refuz dublul sentiment -> al plăcerii şi
al respingerii, care poate caracteriza fiinţa
din `câmpul muncii`. De ce oare ne confruntăm
cu această viziune a dublei măşti şi
către ce parte tindem fiecare dintre noi când vine
vorba de o mentalitate colectivă dar şi individuală?


Ne
naştem şi devenim acest `persona project` al propriei
existenţe, după care ne formăm
măştile sociale şi
individuale. Dar de ce am purta măşti
şi de ce n-am avea un chip clar, neascuns, sincer
şi perpetuu? ... Mai ţine şi
de o cultură în care te naşti, şi
de un statut social, şi de un context social
mai mult sau mai puţin favorabil, de educaţie … de urbea natală


O
analiză a muncii, o asociez
personal cu o analiză a măştii, aceastǎ
caracterizare a măştii şi a măştilor
ei.


Când
mă refer la o muncă
ridicolă, asociez automat unei mǎṣti nefericite,
unui context nefavorabil în care individul `presteazǎ` fără bucurie, fără entuziasmul unui om împlinit prin ceea ce face
zilnic … un actor trist.


De
ce alegem să fim nefericiţi, când avem liber arbitru întru a fi mulţumiţi?
De ce ne complacem în ceva ce nu agreǎm, mai degrabă
decât să devenim regi ai imperiilor
noastre? Unii mi-au spus că este greu să fii liber, este greu să trăieşti în contexte pe care să ţi
le alegi singur, fără să
fii constrâns de circumstanţe, de nevoia de a
supravieţui. Muncim în inerţia timpului şi
a spaţiului doar pentru că avem nevoie de bani să ne întreţinem,
iar `restul … e tacere`. Muncim pentru confortul exterior, uitând complet de
cel interior. Oare ne face plăcere prestarea activităţii de fiecare zi? Ne aduce satisfacţie sufletească,
ne îmbogăţeşte ca
fiinţe conştiente?


A
munci conştient este, da, a face
ceea ce-ţi place. Este o vacanţǎ prelungitǎ a vieţii. Sună a clişeu,
însă psihologia
comportamentală ne confirmă că
avem nevoie de un impuls interior la locul de muncă.


Există două
variante pentru a ne salva şi a ne transmuta într-un
context favorabil nouă –> fie ne căutăm
de propria vocaţie şi o transformăm
în activitate zilnicǎ din care sǎ ṣi trǎim,
fie acceptăm un context mai puţin favorabil pe o perioadă determinată şi ţintim
către ceva superior în viitorul apropiat. `Suntem
aceşti spălaţi
ai sorţii! Îţi mai trebuie şi
noroc în viaţă.`, mai aud încolo,
încoace. Dar oare acest noroc nu vine tocmai dintr-o atitudine personală favorabilă,
un teren pregătit pentru mai mult,
pentru o vreme a intersecţiilor şi a întrebărilor?













Suntem actorii piesei noastre de teatru absurd!


Ce poate fi mai plăcut decât să te delectezi


La umbra unui pom alături de o
duzin
ă


De texte absurde despre propria-ţi viaţă?


Respiri sacadat citind versuri


Ce parcă aparţin unei lumi rare cum numai în basme e posibil.


Stai nemişcat cu picioarele întinse


Adulmecând subtil izul unei dimineţi de vară,


În bătaia vântului trecător, sub
coroana bogat
ă de fructe.


Citind, străbaţi drumuri absurde


Ce au fost create de proprii vizionari


Ce astăzi îşi caută o nouă perspectivă asupra unor noi căi.


Suntem actori … ai propriei noastre piese


Cu accente groteşti şi fanatice,


Cu dezmăţ ţinut totuşi în frâu,


Cu izmene comode ce atârnă lângă ecranul veşnic aprins.


Piesa noastră de teatru e bine regizată,


Magistrală chiar


Prin apariţia surprinzătoare i deja de acum


Prea puţin surprinzătoare a hârtiei de consum


Pentru diverse scopuri … pictură, desen,
scrieri…


Diverse scopuri…


Teatrul nu este absurd.


De fapt, depăşeşte viteza acestui concept


Parcurgând neîncetat distanţe infinite către … nu ştiu ce.


Ne măsurăm distanţele la fiecare haltă,


Dar e cu putinţă păstrarea lor în minte?


Sunt distanţe imense,


Dar pline de absurd, de inedit, de colosal …


Suntem actori într-o piesă de teatru
absurd!


Pe care noi singuri am scris-o si regizat-o…


Într-un mod cu totul aparte,


Urcată pe nişte culmi paroxistice cu aer rarefiat unde,


Ori ne putem sufoca, ori de unde ne putem
desprinde


Şi plonja pe o
platform a siguran
ţei şi a schimbării.


Să nu ne fie frică să plonjăm!


Cineva ne va prinde si ne va spăla


De absurdul creat si acumulat…


Şi ne va
salva.


Şi … culmea
absurdit
ăţii:


Dacă privim un pic mai devreme josul,


Ne vom observa chiar propriul chip,


Ca-ntr-o oglindă,


Ce subtil ne afişează o distorsionare superbă


A propriului eu: unul acceptabil.




Pe scena unui teatru contemporan ...













Experienţa vieţii
m-a adus pe culmile unei gândiri lejere, necrispate, dar conştiente. Mă
gândesc la lejeritate... şi am un `persona
project` … sunt părintele propriului meu
suflet … Am un job, dar mǎ simt in vacanţǎ, deoarece fac ceea ce-mi place. O parte a vieţii mele este dedicatǎ artei în general, cu precădere artei hand-made. Când vorbesc despre artă, nu rămân
la ideea ei de artă pentru artă, ci mă
refer la arta contemporană cu mesaj social. Conceptul
pe care l-am creat cu ani în urmă
poartă mesajul social dedicat
protecţiei mediului.







Conceptul de AnARTivism  l-am dezvoltat în urmă cu 8 ani din dorinţa de a promova ideea de reciclare, în mod
special reciclarea de material. Creaţiile sunt piese unicat,
realizate exclusiv manual. Creaţia hand-made ce-mi aparţine
este un tribut adus metodei de lucru, stilului vestimentar neconvenţional şi
avangardist ce mă caracterizează, este un manifest şi totodată
un îndemn la o gândire mai profundă asupra transformării,
a reciclării, a folosirii creaţiilor deja existente şi
a aducerii lor în noi forme. Este un demers în favoarea protejării
mediului şi împotriva hiper-consumerismului.


Conceptul
meu încearcă să incumbe principiile unui preţ echitabil bazat pe îmbinarea
într-un echilibru perfect a 4 factori esenţiali -


-
forţa de muncă –timp şi
ustensile


-
autenticitatea, originalitatea sau creativitatea


-
accesibilitatea cumpărării produsului


-
sustenabilitate





Fiecare articol realizat
presupune o pies
ă din
realitatea exterioar
ă şi interioară.


Fiecare articol se naşte dintr-o idee spontană, dintr-un
flash-back sau din experien
ţe de viaţă.


Fiecare articol punctează viziunea unui artist auto-didact cu un gust pronunţat pentru neconvenţional,
neobi
şnuit.





Pentru
mine, hand-made nu este o simplă asamblare de cute, un
singur tiv sau o butonieră solitară. În lumea mea, hand- made este arta supremă a căutării, găsirii,
regăsirii şi explorării
ineditului, a ceea ce a fost odată şi ce acum este întors pe dos pentru a crea o faţă nouă,
contemporană, colorată şi
extrem de vorbăreaţă.


Creaţiile mă
reprezintă în întregime. Creez din
pasiune pentru veşmânt, creez dintr-o
scânteie ce-mi sare din imaginaţie, creez din furia
provocată de nepăsarea acelora ce nu pun preţ pe ‘a recrea’, pe conceptul ce spune că orice poate fi transformat, alchimizat,
reciclat; creez din furia pe care mi-o provoacă
consumatorii inconştienţi.


AnARTivism
(Ana + arta + activism)
este poezia mea pe care o pot descifra în ac, aţă şi
mai apoi în material. Creaţia aceasta este dansul
ce se poate viziona pe toate scenele lumii, pline de minţi scipitoare şi
suflete deschise la nou.


Oameni
sunt surprinşi, oameni sunt
impresionaţi, oameni sunt interesaţi, oameni sunt reticenţi…


De
ce să nu ne exersam imaginaţia şi
creativitatea având totodată un impact social?


De-a
lungul timpului, mi-am exersat capacitatea de a transforma rochiile în bluze,
fustele în genţi, pantalonii în fuste,
curelele în bijuterii etc.


Arta
mea este bazată pe piese deja
existente, rareori creată din materiale brute
deosebite… şi întotdeauna din
suflet. Experimentez în continuu asamblarea materialelor, cusutul tivurilor,
aruncarea pensulei pe material, confecţionarea
fundelor, a florilor, a cerceilor…


Consider
o singură piesă importantă
din amalgamul creaţiei mele, şi anume întreaga mea piesă creativă,
colecţiile adunate într-una
singură ce formează un puzzle imens. Creaţia mea hand-made este un tablou gigant construit
din zeci de piese vestimentare şi accesorii.


Prin intermediul acestor rânduri, aduc un
omagiu acestei arte deosebite a lucrului manual, aduc un omagiu ideii de mesaj
social prin intermediul artelor, deoarece fiecare idee, invenţie şi
piesa lucrată îl reprezintă în întregime creatorul, dar şi colectivul, ridică întrebări,
construieşte o mentalitate.













Sunt pe scena vieţii mele de ieri şi de mâine.


Iar azi contemplez momentul
fanteziei mele


Care se construieşte cu cele mai preţioase bucăţi de stâncă,


Sub cele mai valoroase
giuvaieruri.


Cântecul etern al fascinaţiei realităţii mele


Mă ţine ostatica răbdării, a curajului, a
plusului infinit de dorin
ţă.


Totul e modelat de univers
si de tot.


Şi de mine ... eu pun
temelia


Şi apoi o absorb, o hrănesc, o iubesc.


Schimb partiturile


Iar nou- venitul sochează mereu.


Sunt pe o scenă veche de secole


Şi mereu nouă.


Scena mea care mă surprinde de fiecare dată


Deşi eu sunt cel ce o
construie
şte.





Nu
incape indoiala ca in astfel de cazuri munca este o binecuvantare, o placere a
petrecerii timpului in mod util si constructiv, atat pentru individ cat si
pentru societate.  





Plouă cu oameni pretutindeni.


Plouă vară, iarnă.


Plouă primăvară, toamnă.


Plouă teatre cu săli arhipline.


Plouă pe străzi largi, dar şi printre labirinturi.


Plouă cu iubire si cu natură pe la colţuri.


Cu frunze de toamnă si fructe de
var
ă.





Plouă culori infinite, regii,
coregrafii.


Plouă fotografii pe clădiri si pe oameni.


Plouă zgomot si dorinţă.





Scenografia lumii este complexă...


Şi de fapt atât
de simpl
ă.


Mii de costume si nuanţe,


Sufluri ale decorurilor,


Şoaptele
podelelor,


Mersul cortinelor...


...


Scenografia de bază o creăm zi de zi.














Autor,
design si ilutratie - Ana Nedelcu






Niciun comentariu:

Fara insulte, jigniri sau amenintari! Orice mesaj care nu se supune regulamentului va fi sters.

Un produs Blogger.